VS zetten grote Iraanse cryptobeurzen op sanctielijst

Louise de Graaf


De Verenigde Staten hebben de druk op de Iraanse cryptosector verder opgevoerd met nieuwe sancties tegen vier grote handelsplatformen. Volgens Washington worden de platforms gebruikt om sancties te omzeilen en illegale activiteiten, waaronder terrorismefinanciering, mogelijk te maken.

Direct een melding bij belangrijk cryptonieuws? Download de gratis Crypto Insiders app.

Handelsfirma Jane Street beschuldigd van voorkennis bij Terra Luna-crash

Handelsfirma Jane Street beschuldigd van voorkennis bij Terra Luna-crash

In het kort

  • De VS heeft vier Iraanse cryptobeurzen, waaronder marktleider Nobitex, op een zwarte lijst geplaatst.
  • De beurzen worden beschuldigd van betrokkenheid bij terrorismefinanciering en het omzeilen van internationale sancties.
  • Eerder werd al voor circa 1 miljard dollar aan crypto in beslag genomen en 293 miljoen euro aan USDT bevroren.

Vier platforms op zwarte lijst

Het Amerikaanse ministerie van Financiën heeft dinsdag de Iraanse handelsplatformen Nobitex, Wallex, Bitpin en Ramzinex op zijn sanctielijst gezet. Nobitex staat bekend als het grootste cryptoplatform van Iran. Ook enkele directieleden van de beurzen zijn persoonlijk gesanctioneerd.

De sancties, uitgevoerd door de Office of Foreign Asset Control (OFAC), verbieden Amerikaanse bedrijven en personen om financiële diensten te verlenen aan deze platforms.

VS neemt een miljard dollar aan Iraanse crypto’s in beslag

VS neemt een miljard dollar aan Iraanse crypto's in beslag

Strijd tegen illegale geldstromen

Volgens de VS is Nobitex betrokken bij “terroristische activiteiten, het ontwijken van sancties en transacties gelinkt aan de Islamitische Revolutionaire Garde”. Het platform zou ook zijn gebruikt voor het verwerken van betalingen met ransomware.

De autoriteiten stellen dat Nobitex eerder dit jaar hielp om vermogen het land uit te sluizen nadat de VS bombardementen uitvoerde.

VS richten zich op Iraanse crypto

De sancties volgen kort nadat de Amerikaanse minister van Financiën, Scott Bessent, bekendmaakte dat er voor ongeveer 1 miljard dollar aan crypto van Iraanse beurzen en wallets in beslag is genomen.

Recent werd ook 293 miljoen euro in de stablecoin USDT bevroren van wallets die gelinkt zijn aan de Iraanse centrale bank.


17

Nederlanders & Belgen ontvangen €25 in bitcoin gratis

De crypto-markt beweegt weer volop. OKX, een van ’s werelds grootste handelsplatformen, nodigt Nederlanders en Belgen uit, en geeft alle nieuwe gebruikers gratis bitcoin. Meld je aan, koop je eerste crypto – en krijg €25 in bitcoin extra.

Meld je vandaag gratis aan – een account aanmaken duurt 2 minuten.

👀 Bekijken & aanmelden

Let op: Beleggen in crypto brengt risico’s met zich mee. Handel alleen met geld dat u kunt missen.




Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment